Bio

Dominique werd op 22 januari 1965 in Kortrijk geboren en groeide op in Gullegem, samen met twee oudere broers en een jongere zus. Hij hield van vrijheid en avontuur en toen hij na zijn middelbare studies aan de slag kon op een cruiseschip, ging voor hem letterlijk een nieuwe wereld open. 

Als jonge dertiger trok hij naar Ierland waar hij 25 jaar zou wonen en er zijn artistieke talenten ontwikkelde. Zijn eerste stappen zette hij in de schilderkunst en begon zijn werkjes aan toeristen te verkopen. Tussenin was hij eveneens bezig met muziek en ontwierp talloze hoezen van platen en CD's voor diverse groepen. 

Vervolgens zette hij in op fotografie en studeerde aan de Royal Hibernian Academy of Ireland (Dublin). Als fulltime kunstenaar en wereldreiziger trok hij regelmatig voor enkele maanden naar Indië om te werken en te herbronnen. 

Als beeldend kunstenaar gebruikte hij een reeks uiteenlopende camera's, oude en nieuwe, zowel digitaal als analoog, om onderwerpen vast te leggen die zijn interesse en verbeeldingskracht prikkelden. Deze beelden werden vervolgens omgezet in drukwerk met behulp van processen die zijn brede praktijk als kunstenaar demonstreerden. Hij zag zichzelf graag als sociaal ondernemer en had vele ideeën.

Dominique had het vermogen om het ongewone in het gewone, het griezelige in de alledaagse ervaring te identificeren, terwijl hij op zoek was naar een diepere betekenis of betekenis die op het eerste gezicht misschien niet verscheen. Zijn overstap naar grootformaatfotografie was geïnspireerd door velen, met name Hongaarse fotografen zoals Kertesz en Brassaï die hun praktijk in het buitenland hadden beoefend en hun omgeving met een frisse blik hadden vastgelegd tot technische perfectie. Het was alsof de schilder was getransformeerd tot fotograaf, of was het andersom.

Het gebruik van grootformaat fotografie in combinatie met alternatieve drukprocessen op eeuwenoude bewezen natuurlijke kunstmaterialen, geeft zijn werk een dimensie die zeer moeilijk te ervaren is via het digitale medium. Het tentoongestelde werk is een reeks alternatieve proceskunstkoolstofafdrukken op aquarelpapier. Het gebruikte aquarelpapier is gemaakt van pure katoenvezel en wordt al meer dan 500 jaar gebruikt voor tekeningen en prints. Er wordt beweerd dat het papier zo duurzaam is dat het eeuwenlang mooi en levendig zal blijven zonder conservering; vandaar de toevoeging van het 'oneindig'-teken in het watermerk van het papier. Het papier is in een mal gemaakt zonder zuur of optische witmakers en heeft de dichtheid van gelatine. De inkten die worden gebruikt om de afbeeldingen te maken, zijn 100% koolstofpigment (geen kleureninkten) en zijn uitzonderlijk goed bestand tegen vervaging en andere aantasting veroorzaakt door natuurlijke elementen. Dit resulteert in prints met de beste lichtechtheid en levensduur. Dominique ontving in 2012 de prestigieuze RDS Freyer Art Award onder toezicht van juryleden van de RDS, National Gallery of Ireland, RHA en IMMA. Werken zijn verzameld en op grote schaal getoond in binnen- en buitenland. Zijn project "Dublin Town" was te zien in het Irish American Heritage Museum op Broadway, Albany, New York. december 2015. Hij maakte ook deel uit van "Chasing Shadows", een kunstcollectief van afgestudeerden in de fotografie die de chemie uit de 19e eeuw combineert met technologie van de 21e eeuw.